Jouw ideale klant aantrekken op social media? Gedraag je als op een kringverjaardag!

Ben je zzp’er en wil je weten hoe je op social media duurzame relaties opbouwt zodat het je klanten oplevert? Het is niet zo moeilijk. De ongeschreven gedragsregels voor de online wereld verschillen namelijk niet van de ‘echte’ wereld.  

Vergelijk het eens met een kringverjaardag. De mensen waar jij daar niet naast wilt zitten, doen hetzelfde als de mensen die je online niet wilt volgen omdat ze je niet aanspreken of zelfs ronduit irriteren.

Door er zo over te denken is het veel makkelijker om te bedenken hoe je aantrekkelijk wordt. Ik zet een paar types tegenover elkaar. You do the math!

Les 1: Praat niet alleen, luister en vraag

Want praat je zelf liever met:

  • die oom die vooral dingen zegt als “Vorige week heb ik toch zoiets belangrijks gedaan.” En “Heb ik je al eens verteld over de keer dat ik bla, bla, bla”? 
  • Of met die geïnteresseerde oom die oprecht naar jou luistert en waarvan je het gevoel hebt dat hij je begrijpt?

Oprechte interesse werkt gewoon, ook online. Wees niet alleen maar aan het zenden: ik doe dit, ik bied dat, ik kan dit. Vraag door vanuit oprechte interesse, reageer en laat zien dat je begrijpt waar iemand mee worstelt.

Les 2: Spreek de taal van de ander en deel waardevolle informatie

Want zit je zelf liever naast:

  • dat nichtje dat eindeloos doorrebbelt over marketingoplossingen waar je geen jota van snapt?
  • Of naast dat nichtje die wil weten hoe jij de dingen doet en adviezen geeft waar je wat aan hebt in taal die je begrijpt?

Jouw expertise is goud waard. Maar als die klant niet begrijpt waar je over praat, het niet aansluit bij hun persoonlijke belevingswereld of wanneer je in algemeenheden blijft hangen, sla je de plank mis.

Gebruik woorden die je gesprekspartner begrijpt. Verplaats je en sluit daar met je adviezen bij aan. En ook hier: vraag door als de situatie daar naar is. 

In plaats van alleen je diensten te promoten, deel waardevolle tips, inzichten en tutorials. Geef anderen de mogelijkheid om zelf iets te leren en problemen op te lossen. Zo creëer je vertrouwen en komen mensen eerder naar je toe als ze hulp nodig hebben.

Les 3: Toon oprechte interesse

Met wie sta je liever te praten? 

  • met die neef die voor de vierde keer vraagt: “Wat deed jij nou ook alweer?” En ondertussen over je schouder staat te loeren of er een interessanter iemand binnenkomt?
  • Of met die neef die terugkomt op iets dat jij de vorige keer hebt verteld?

Iedereen wil gezien worden. Zie jij iets van een van jouw volgers of connecties dat je opvalt? Zeg er eens iets over. Stuur geen standaard totaal inwisselbaar connectieverzoek. Benoem eens wat je aanspreekt in het profiel van de ander. Of laat weten waar je de ander van kent.

Les 4: Wees geen drammerige verkoper

Want wie gun jij zelf een klus:

  • dat broertje dat er alleen op uit is om overal business uit te slepen. Die de deur niet uitgaat zonder een tas vol visitekaartjes?
  • Of dat broertje dat ook over andere dingen praat die jij interessant vindt? 

Alleen maar posten om je aanbod te verkopen, werkt niet. Er is een klik nodig. Het gevoel dat je weet waar je over praat. Een visie hebt op wat je doet die aansluit bij jouw ideale klant. Iemand moet het van jou willen leren en je de klus gunnen. En gooi al helemaal niet meteen je aanbod in iemands gezicht met je connectieverzoek.

Les 5: Laat je persoonlijkheid zien

Van wie verwacht je eerder een gedegen advies, 
  • van die oma op de hoek van de bank waarvan je bijna vergeet dat ze er is. Die bij alles zegt: maakt mij niet uit, wat vind jij?
  • Of van die oma die over haar eigen ervaringen praat en anekdotes opdist?

Durf jezelf te laten zien. Beken kleur. Vind je humor belangrijk? Laat dat zien online. Heb je een mening over een ontwikkeling in jouw vakgebied? Laat je horen. Als je jezelf niet laat horen, weet niemand dat je er bent. Geen succesvolle strategie als je klanten wilt. En als ze je online leuk vinden, val je in het echt vast ook niet tegen.

Kortom

  1. Praat niet alleen, luister en vraag
  2. Spreek de taal van de ander en deel waardevolle informatie
  3. Toon oprechte interesse
  4. Wees geen drammerige verkoper
  5. Laat je persoonlijkheid zien

Eenvoudig toch? 

Wil je weten hoe je kunt shinen op een niet irritante, verkoperige manier, lees dan ook mijn blog: 

7 eenvoudige manieren om online te shinen, zonder als arrogante kwal over te komen

 
En vind je het leuk om een hele dag met andere ondernemers onder begeleiding aan de slag te gaan met teksten en fotografie voor LinkedIn? Kom dan 26 augustus 2023 naar Contentwarrior in een dag.  
in Leiden. 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze blog