Ben je zzp’er en wil je weten hoe je op social media duurzame relaties opbouwt zodat het je klanten oplevert? Het is niet zo moeilijk. De ongeschreven gedragsregels voor de online wereld verschillen namelijk niet van de ‘echte’ wereld.
Vergelijk het eens met een kringverjaardag. De mensen waar jij daar niet naast wilt zitten, doen hetzelfde als de mensen die je online niet wilt volgen omdat ze je niet aanspreken of zelfs ronduit irriteren.
Door er zo over te denken is het veel makkelijker om te bedenken hoe je aantrekkelijk wordt. Ik zet een paar types tegenover elkaar. You do the math!
Want praat je zelf liever met:
Oprechte interesse werkt gewoon, ook online. Wees niet alleen maar aan het zenden: ik doe dit, ik bied dat, ik kan dit. Vraag door vanuit oprechte interesse, reageer en laat zien dat je begrijpt waar iemand mee worstelt.
Want zit je zelf liever naast:
Jouw expertise is goud waard. Maar als die klant niet begrijpt waar je over praat, het niet aansluit bij hun persoonlijke belevingswereld of wanneer je in algemeenheden blijft hangen, sla je de plank mis.
Gebruik woorden die je gesprekspartner begrijpt. Verplaats je en sluit daar met je adviezen bij aan. En ook hier: vraag door als de situatie daar naar is.
In plaats van alleen je diensten te promoten, deel waardevolle tips, inzichten en tutorials. Geef anderen de mogelijkheid om zelf iets te leren en problemen op te lossen. Zo creëer je vertrouwen en komen mensen eerder naar je toe als ze hulp nodig hebben.
Met wie sta je liever te praten?
Iedereen wil gezien worden. Zie jij iets van een van jouw volgers of connecties dat je opvalt? Zeg er eens iets over. Stuur geen standaard totaal inwisselbaar connectieverzoek. Benoem eens wat je aanspreekt in het profiel van de ander. Of laat weten waar je de ander van kent.
Want wie gun jij zelf een klus:
Alleen maar posten om je aanbod te verkopen, werkt niet. Er is een klik nodig. Het gevoel dat je weet waar je over praat. Een visie hebt op wat je doet die aansluit bij jouw ideale klant. Iemand moet het van jou willen leren en je de klus gunnen. En gooi al helemaal niet meteen je aanbod in iemands gezicht met je connectieverzoek.
Durf jezelf te laten zien. Beken kleur. Vind je humor belangrijk? Laat dat zien online. Heb je een mening over een ontwikkeling in jouw vakgebied? Laat je horen. Als je jezelf niet laat horen, weet niemand dat je er bent. Geen succesvolle strategie als je klanten wilt. En als ze je online leuk vinden, val je in het echt vast ook niet tegen.
Eenvoudig toch?
Wil je weten hoe je kunt shinen op een niet irritante, verkoperige manier, lees dan ook mijn blog:
7 eenvoudige manieren om online te shinen, zonder als arrogante kwal over te komen