In een poll die ik laatst hield op LinkedIn, reageerde meer dan de helft van de mensen dat zij dit het lastigst vinden: hoe deel ik mijn kennis op een aantrekkelijke manier? Dat begrijp ik goed. Want je wilt laten zien dat je een expert bent op jouw vakgebied, maar zo hup: een bak van jouw vakkennis op het wereldwijde web gooien, is niet aantrekkelijk. Hoe kun je het dan wel doen? Eerst wat algemene dingen over wat werkt op social media. Daarna geef ik wat praktische manieren en vormen om je creativiteit te prikkelen.
Het moet interessant zijn. Klinkt als een open deur, toch gaat het hier al vaak mis. Wat jij deelt moet relevant zijn voor diegene die jij wilt bereiken, omdat je wil dat zij er hun kostbare tijd aan willen besteden. Dus moet het aansluiten bij wat zij willen weten. Hou een lijstje bij van de vragen die je regelmatig krijgt van jouw klanten. Kruip in hun hoofd en kijk waar zij tegenaan lopen en hoe zij dat formuleren. Bijvoorbeeld: jij biedt coaching om mensen meer zelfvertrouwen te geven, zij zullen eerder denken: ik wil leren om toch mijn mening te geven in een vergadering, ook al vind ik het eng. Sluit aan op hun beleving. Inspiratie nodig? Post eens een poll om te kijken wat er leeft.
Inspireer: mensen willen op ideeën worden gebracht. Jouw visie, tips en tricks, bijzondere invalshoeken voor een probleem, je eigen inspiratiebronnen, jouw pad naar waar je nu staat. Wat het vakgebied ook is, inspireren kan altijd!
Toon: grofweg zijn dit de dingen die goed werken op social media: herkenbaarheid, emotie/persoonlijkheid en entertainment. Het ligt natuurlijk aan je dienstverlening en jouw persoonlijkheid, welke van deze goed bij jou en jouw aanbod passen.
Mand!!: Met de vorm kun je variëren, maar de meeste mensen schuiven lange lappen tekst weg alsof het een onsmakelijk gerecht is. Breek jouw informatie in hapklare brokken en dien het een beetje leuk op.
Okay, dit is goed om te weten, maar hoe pas je dat nu praktisch toe? Bij deze een aantal toepasbare manieren waarop je dat kunt doen om je te inspireren:
Omschrijf een probleem waar jouw doelgroep mee worstelt, helemaal vanuit hun belevingswereld. Herken je dit? Of: misschien vraag je je weleens af of [vul een prangende vraag in]. En deel jouw visie of antwoord op het probleem.
Bedenk een analogie. Dat is een vergelijking tussen twee verschillende dingen op basis van gedeelde eigenschappen. Door een prikkelende vergelijking, begrijpen mensen beter wat je bedoelt en het is leuker om te lezen. Ikzelf deed dat bijvoorbeeld in deze blog door gedrag op social media te vergelijken met gedrag op een kringverjaardag.
Entertainment heeft viralpotentie. Kun je een toffe vorm kiezen? Leent het onderwerp zich voor een quiz? Een lijstje met de meest voorkomende blunders? Of een bingokaart met clichés die je vaak hoort over dat wat jij kan? Een gedicht of een limerick? Durf creatief te zijn.
Verras: draai een probleem eens om. Wil jij met jouw probleem in de misère blijven zitten, doe dan vooral dit niet.
Kies een amusant of interessant haakje. Is er een haakje naar iets dat jij hebt meegemaakt of in het nieuws waar jij duiding aan kunt geven? Of wat je kunt gebruiken om een brug te slaan naar je aanbod, kennis of visie?
Schrijf zoals je praat. Altijd! Dat maakt jou uniek en herkenbaar. En het leest gewoon veel lekkerder. En als je schrijft alsof je een direct gesprek voert met je lezer, scoor je bonuspunten. Dan voelt de lezer zich veel meer aangesproken.
Kun je jouw kennis op een andere manier vertellen dan alleen in tekst? Want niet iedereen is een lezer en ook lezers willen weleens wat anders. Een filmpje, een flowchart, een slideshow!
Wil je meer inspiratie? Lees dan: Geen inspiratie? 9 eenvoudige manieren voor originele LinkedIn posts
Foto door: Beau Rotteveel
Dat doe ik graag. Ik help dienstverleners en coaches met hun online zichtbaarheid. Ik geef hen een liefdevol maar onverbiddelijk schopje om het digitale podium te pakken en te laten zien wat zij kunnen betekenen.
Vind je het spannend of weet jij niet goed hoe je het aan kunt pakken?
Ik ben jouw gids, inspiratiekanon én cheerleader voor je online zichtbaarheid.
Nieuwsgierig? Plan vrijblijvend een afspraak in mijn agenda, dan hebben we het erover.