7 eenvoudige manieren om online te shinen, zonder als arrogante kwal over te komen 

Je bent goed in wat je doet, bent daar ook trots op, maar zichtbaar zijn is wel een dingetje. Borstklopperij en ijdeltuiterij past niet bij je. Sterker nog, je bent er allergisch voor. Maar je wilt wel zichtbaar zijn. Want hoe kun jij al die mensen helpen op met wat jij doet als ze niet eens weten dat je er bent en wat je voor hen kunt betekenen? 

Het is niet anders: je zult als zzp’er toch aan je online marketing moeten werken. 

Die good old marketingwet van de know-like-trust begint niet voor niets met kennen. Hoe doe je dat op een manier die niet zo awkward voelt? Met andere woorden: hoe kun je laten zien wat je waard bent, zonder keihard te roepen: “Ik ben supergoed”? 

  1. Laat zien hoe leuk je vindt wat je doet. Enthousiasme werkt aanstekelijk. Ga je naar een klant? Laat dat zien en vertel wat je gaat doen en waarom je er zo’n zin in hebt. Bijvoorbeeld door een selfie of een filmpje te maken onderweg of op de plek van bestemming. Of doe dit op de terugweg, als je nog vol energie zit. Zeg of schrijf waarom je het zo leuk hebt gevonden. Laat ervan afspatten waarom jij geniet van wat je doet.

  2. Focus op de behoefte van jouw ideale klant. Neem bijvoorbeeld een vraag waarvan je weet dat 80% van hen ermee worstelt. Zoals ik doe bij deze blog. Leef je in en laat zien hoe jij daar tegenaan kijkt. Geef adviezen of deel inzichten waarmee je laat zien hoe jij iemand kunt helpen. Of deel een mooi voorbeeld van een stap een klant die je heeft gezet. En in de vorm kun je variëren: een stappenplan, een video, een blog, een infographic.

  3. Geef een kijkje achter de schermen. Laat zien hoe je iets aanpakt of je ergens op voorbereidt. Dat zegt namelijk veel over jou.Ook dit kan op verschillende manieren. Gebruik je fantasie, jij bent de baas!

  4. Deel je favoriete lees-, luister-, kijk- of volgtips op jouw vakgebied. Wat of wie inspireert jou en waarom? Ook dit zegt veel over jou en hoe jij tegen de dingen aankijkt. Daarbij is het ook gewoon heel aardig om anderen in het zonnetje te zetten. En aardige mensen zijn leuk, dat weet iedereen.

  5. Roeptoeter niet: ik weet superveel, laat het gewoon zien. Deel inzichten, stel je hulpvaardig op door adviezen te geven waar jouw ideale klant echt iets aan heeft. Zijn er trends of ontwikkelingen in jouw vakgebied waar jouw ideale klant iets aan heeft? Vertel hoe jij daar tegenaan kijkt. Of wat jij van plan bent om er wel of niet mee te doen.

  6. Laat een ander zeggen hoe goed je bent. Dat is én minder ongemakkelijk voor jou én geloofwaardiger voor jouw potentiële klant. Win-win. Dus vraag je tevreden klanten om een review en of je deze mag delen met de wereld.

  7. Stel eens vragen aan jouw volgers: waarover willen zij meer weten? Wat vinden zij van een bepaalde ontwikkeling? En de resultaten daarvan kun jij ook weer delen.

Heb jij aanvullende tips voor niet borstkloppige online marketing voor zzp’ers? Dan hoor ik ze graag.

Vind je het lastig en wil je kijken of ik je kan helpen? Plan een vrijblijvend ‘Zijn we een match’ gesprek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze blog