Zzp’er en niet op social media? Dan laat je deze 6 kansen liggen

Veel zzp’ers zeggen: social media, wat levert dat nu op? Ik heb het al zo druk, moet ik mijn tijd daar ook nog insteken? Vervolgd door nog een hele riedel aan bezwaren zoals: Ik wil niet borstklopperig of verkoperig overkomen. Wie ben ik om met mijn kennis te strooien? Wat als mensen het heel stom vinden wat ik doe?

Jammer. Want door niet actief te zijn voor je bedrijf op social media, laat je prachtige kansen op klanten liggen.

  1. Het is gratis. Als je de tijd die je erin steekt niet meerekent natuurlijk. Zeker op LinkedIn kun je zonder adverteren, heel veel mensen bereiken.
  2. De mensen uit jouw netwerk blijven bij je betrokken. Ook oud-klanten en andere mensen waar je mee hebt samengewerkt en dus weten wat jij biedt en kunt. Als je eens in de zoveel tijd op hun schermpje tevoorschijn komt, vergeten zij je niet. Belangrijk, zo is de kans veel groter dat ze aan jou denken op het moment dat ze je zelf nodig hebben of iemand spreken die jouw aanbod goed kan gebruiken. Een ander voordeel: je hebt online publiek dat al bij je betrokken is op het moment dat je een nieuw aanbod lanceert.
  3. Je kunt jezelf laten zien als persoon én als expert. Belangrijk, vooral voor de dienstverlenende zzp’ers onder ons. Want mensen doen zaken met mensen. Natuurlijk moet je goed zijn in je vak maar bij de keuze om met iemand in zee te gaan, gaat het er vooral om een klik. Spreekt je visie aan? Is jouw toon prettig? Kom je betrouwbaar over? Hoeveel geweldig je ook bent in je vak, iemand moet het ook van jou kunnen aannemen of met je samen willen werken.
  4. Het geeft je de kans om in gesprek te komen met potentiële klanten buiten je eigen netwerk. En door die dialoog, weet jij waar de vragen en behoeften van jouw doelgroep liggen. Met die wetenschap kun je je aanbod en je marketing verder aanscherpen. En door in gesprek te gaan, bouw je een band op. En dat sluit weer aan bij het voorgaande punt: mensen doen zaken met menden.
  5. Je krijgt gevoel voor wat werkt en wat niet. Krijg je veel bijval of respons op een informatieve post? Dan raak je blijkbaar aan een behoefte. Heb je de indruk dat mensen niet precies begrijpen wat je nu doet? Dan is je verhaal nog niet scherp genoeg.
  6. Het is leuk. Je kunt er je creativiteit in kwijt. En als je ziet dat mensen het interessant vinden wat je doet, geeft dat een kick. En plezier is toch een van de dingen die het leven mooi maken toch?

Dus: wat let je? Is dat een zetje? Dan geef ik je dat graag.

 

Hoe? 

Bijvoorbeeld door mee te doen met een van deze trainingen

29 september: webinar lekker schrijven voor LinkedIn
Hoe schrijf je zo aantrekkelijk, dat jouw ideale klant denkt: die kan mij helpen, daar moet ik zijn! Ik leer het je in dit gratis webinar. Klik hier voor meer informatie en inschrijven

Weergaloos schrijven voor LinkedIn

Groepstraining voor maximaal 8 deelnemers. 4 groepsbijeenkomsten en 3 tussentijdse individuele sessies. Klik hier voor meer informatie en inschrijven.


Fotocredits: Beau Rotteveel fotografie 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel deze blog